متن سخنرانی جلالتمآب پروفیسور محمد همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه و مشاور ارشد مقام عالی ریاست جمهوری در کنفرانس مطبوعاتی در مورد کمک مالی بلاعوض 325 میلیون دالری بانک جهانی به منظور تقویت رُشد اقتصادی، بهبود ارائه خدمات و تداوم اصلاحات اداری در افغانستا

admin_mof
چهارشنبه ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ - ۱۴:۲۱

مؤرخ ۱۷ دلو ۱۳۹۷

بسم الله الرحمن الرحیم

محترم وزیرصاحب امور مهاجرین و عودت کننده گان، محترم رئیس صاحب ادارۀ مستقل ارگان های محلی، جناب آقای شوبهام چودری رئیس بانک جهانی در افغانستان، معین صاحبان معزز، رؤسا و همکاران محترم ادارات، نماینده گان محترم رسانه ها و حاضرین گرامی؛

السلام علیکم و رحمت الله و برکاته،

نخست از همه تشریف آوری همۀ شما را در این مجلس خوش آمدید می گویم؛ خوش هستم که به سلسلۀ کمک های نهایت ارزشمند بانک جهانی، امروز شاهد عقد موافقتنامه های تمویل سه پروژۀ مهم با رهبری محترم بانک جهانی در افغانستان استیم. بدون شک، بانک جهانی یکی از کمک دهنده گان مهم افغانستان بوده که  از سال ۲۰۰۲ تا اکنون، بیشتر از 3.85 میلیارد دالر امریکایی را برای پروژه های انکشافی تعهد نموده و صندوق امانتی بازسازی افغانستان که مدیریت آنرا بانک جهانی به دوش دارد، بیشتر از 10.3 میلیارد دالر امریکایی به افغانستان کمک کرده است.

مجموع کمک های بانک جهانی یا صندوق امانتی بازسازی افغاستان، بخش بزرگی از بودجۀ انکشافی ما را تشکیل داده و فعالیت های آن مطابق ستراتیژی ملی صلح و انکشاف افغانستان  بادرنظرداشت اولویت های حکومت و مردم افغانستان تنظیم گردیده است.

بناءً بانک جهانی در سکتورهای حکومتداری و اصلاحات، معارف، صحت، زراعت، انکشاف دهات، منابع بشری، انکشاف اجتماعی، انرژی و زیربناء  به افغانستان کمک می نماید. موافقتنامه های تمویل سه پروژه که امروز با مسؤولین محترم بانک جهانی امضاء می گردد، ارزش مجموعی آن بالغ بر 325 میلیون دالر امریکایی می باشد که بادرنظرداشت نیازمندی ها و اولویت های حکومت و مردم افغانستان، در راستای تقویت رُشد اقتصادی، بهبود ارائه خدمات و تداوم اصلاحات اداری تطبیق خواهد شد.

پروژه های متذکره عبارت اند از: 

1- پروژۀ کارموندنه یا اشتغال زایی به ارزش مبلغ 200 میلیون دالر امریکایی:

 در نظر است با تطبیق این پروژه، فرصت های مناسب اقتصادی و کاریابی در شهر ها و محلات آسیب پذیر برای عودت کنندگان و بیجا شدگان داخلی فراهم گردد. توقع میرود که با فراهم سازی تسهیلات برای عودت کنندگان در بخش دسترسی آنها به اسناد مورد نیاز، زمینه سازی برای اشتغال زایی کوتاه مدت آنها، بهبود زیربناها به منظور تقویت بازار کار و حمایت از اصلاحات قوانین و مقررات به منظور تشویق سرمایه گذاری و بهبود شرایط زندگی آنها تأثیرات و نتائج قابل ملاحظه داشته باشد.

  1. پروژۀ سرمایه کذاری در شهر ها به ارزش مبلغ50  میلیون دالر امریکایی:

این پروژه، کمک های تخنیکی را برای دولت افغانستان در قسمت تطبیق وجوه مشوقۀ شاروالی ها، مطابق قانون جدید شاروالی ها فراهم می کند. توقع میرود که با تطبیق این پروژه، شاروالی کابل قادر به تدوین و تطبیق یک "رویکرد مبتنی بر شواهد" به منظور پلانگذاری سرمایه گذاری شاروالی ها در 9 ولایت بزرگ کشور گردد. علاوه بر این، در نظر است پروژۀ سرمایه گذاری در شهرها، دامنۀ ارایه خدمات شاروالی و بازسازی زیربناهای اولیه را در یک تعداد ولایات توسعه دهد. این پروژه در حقیقت متمم پروژۀ انکشاف شاروالی کابل و پروژۀ حمایت انکشاف شهری می باشد که از طرف صندوق بازسازی افغانستان و از سوی اداره انکشاف بین المللی بانک جهانی تمویل می گردد.

اعلامیه هاهمه اعلامیه ها

پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ - ۱۰:۲۲
Background image
شنبه ۱۴۰۲/۷/۲۲ - ۱۵:۲۷
Background image

اطلاعیه ریاست عمومی گمرکات به شرکت های تجارتی و فابریکات صنعتی

بر بنیاد حکم رهبری امارت اسلامی افغانستان تمام شرکت ها مکلف اند تا اموال تجارتی خویش در گمرکات توسط نماینده رسمی طی مراحل نمایند. همچنان بر اساس همین حکم یک نفر میتواند که نماینده سه . . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۷/۱۷ - ۸:۴۲
Background image

اطلاعیه شرکت دولتی نفت و گاز افغانستان در رابطه به شارت لیست متقاضیان ۱۳۳ بست

شرکت دولتی نفت و گاز افغانستان مربوط وزارت مالیه، قبلاً به تعداد (۱۳۳) بست های مختلف خویش را جهت جذب و استخدام افراد مسلکی و مجرب از طریق